O confesiune mai putin cunoscuta – Baptistii de ziua a saptea

LDS_Baptism_PanamaCu cativa ani in urma am realizat o traducere din limba italiana in limba romana a unei lucrari istorice de sinteza: Istoria baptistilor de Paolo Brancè. Aceasta lucrare, precum si alte studii personale, mi-au lasat imprimata in minte idea ca exista doar doua tipuri principale de baptisti: Baptistii Generali si Baptistii Particulari. Aceste doua curente mai sunt chemate si dupa numele teologilor dupa care s-au inspirat: Calvini si Arminieni. Sunt arhicunoscute disputele teologice dintre sustinatorii vointei libere si a celor care propaga cele 5 puncte calviniste.

Nu doresc in acest loc sa mai amintesc despre alte curente, denominatii, asociatii sau organizatii baptiste mai mult sau mai putin asemanatoare cu cele doua amintite mai sus, insa vreau sa schitez cateva date despre un cult, putin cunoscut crestinilor din Romania si anume: Baptistii de Ziua a Saptea.

Cercetand anumite materiale istorice tiparite sau on-line am descoperit ca de-a lungul timpului, in afara de cultul adventist prezent si la noi, si alte denominatii si-au insusit in doctrina importanta Sabatului biblic sau pazirea Sambetei ca zi de odihna poruncita de Creator. Printre acestea putem aminti: valdenzii secolului XII, miscare pauperistica nascuta prin ravna misionara a lui Valdo si prezenta cu precadere in Italia si Elvetia, evreii mesianici, pentecostalii de ziua a saptea, Biserica lui Dumnezeu de Ziua a Saptea si nu in ultimul rand Baptistii de Ziua a Saptea.

Daca prima biserica baptista de duminica s-a nascut la Amsterdam in anul 1609, prin auto-botezul fostului preot anglican John Smith, prima adunare baptista de ziua a saptea a avut loc in anul 1651 la Londra, in biserica Mill Yard sub indrumarea pastorului Peter Chamberlein. Ca si primii baptisti, baptistii de sambata s-au nascut sub influenta curentului puritan, dar din refugiatii anabaptisti hughenoti olandezi. Daca primii baptisti au gasit refugiu si libertate de inchinare in Olanda, de data aceasta sunt baptistii olandezi care se organizeaza in Anglia.

In SUA prima biserica baptista de ziua a saptea s-a nascut in anul 1671 prin lucrarea a catorva persoane, Tacy Hubbard, Stephen Mumford si altii care s-au separat de biserica baptista de duminica din Newport. Astazi baptistii de ziua a saptea sunt prezenti in peste 22 de tari. Federatia lor aduna peste 50.000 de membri. Cei mai multi dintre ei sunt prezenti in SUA si India.

Un numar exiguu de biserici se intalnesc in alte tari precum Canada, Anglia, Franta etc. In Federatia Mondiala se gasesc asociatii si uniuni nationale sau continentale de orientare baptista de ziua a saptea. Din anul 1801 organizeaza periodic Conferinta Generala. Birourile Conferintei Generale se afla la Janesville, Wisconsin. Au o Societate Misionara si de asemenea o Societate care se ocupa de istoria confesiunii baptiste de ziua a saptea.

Asemenea celorlalti baptisti, baptistii de sambata doresc o clara separare intre Stat si Biserica, apara libertatea de constiinta, iar de-a lungul timpului, atat in Anglia cat si in SUA si-au asumat responsabilitati civice, multi dintre membri lor marcanti participand activ la viata politica (ex. Richard si Samuel Ward, guvernatori ai Rhode Island, apoi membri in Congresul American precum Senatorul Jennings Randdolph etc.). Sunt implicati activ in lucrarea de Evanghelizare prin trimiterea de misionari cu precadere in Asia si Africa, de asemenea au in vedere si actele de binefacere.

Pe situl in limba engleza a Federatiei am gasit o scurta Marturisire de credinta, unde sunt numerotate doctrinele de baza, care ii uneste pe membrii confesiunii. Sunt evidentiate doctrina Sfintei Treimi cu prezentarea fiecarei Persoane, doctrina despre Biblie, cele 10 porunci, despre biserica lui Dumnezeu, entitate formata din adunarea celor mantuiti, despre mantuirea prin har, prin credinta in jertfa inlocuitoarea a lui Cristos de la Calvar, despre viate vesnica, despre cele doua ordinante Botezul credinciosilor (prin imersiune si la maturitate) si Cina Domnului, despre importanta Sabatului ca fiind o cerinta de baza pentru un crestinism biblic, iar la ultimul punct trateaza despre evanghelizare sau marea trimitere.

Marturisirea de credinta este succinta, in afara de punctele fundamentale de mai sus, biserica baptista de ziua a saptea respecta si tolereaza diferentele doctrinare sau diversitatea formelor de inchinare. Probabil ca printre ei se regasesc si calvinisti si arminieni pazitori ai Sabatului, dar care raman impreuna pastrand unitatea denominationala.

Pentru frumusetea primului articol (polity) din marturisirea de credinta as vrea sa vi-l traduc mai in cele ce urmeaza: “Baptistii de Ziua a Saptea considera libertatea de gandire sub indrumarea Scripturii si a Duhului Sfant fiind esentiala pentru credinta si practica crestina. Prin urmare, se incurajeaza studiul nestingherit si comentarea libera a Scripturii. Noi sprijinim libertatea de constiinta individuala, in încercarea de a intelege si a asculta de voia lui Dumnezeu. Prin urmare, nu avem nici un crez cu caracter obligatoriu. (2 Corinteni 3:17-18; 2 Timotei 2:15; Romani 12:2, 6:23, Efeseni 4:3-6, 15; Romani 10:17, 2 Timotei 3:16-17; 1 Ioan 2: 27; Galateni 6:07.)

Am descoperit un blog de informare in limba romana, fara prezenta la nivel national prin adunari sau misionari.

Autor: Iulian Bobe

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*